افزايش رقابت، تحولات بازار و محيط كسب و كار، روشهاي تأمین اقلام و ارتباط ميان خريداران و تأمینكنندگان را تغيير داده است. در شرايط جديد افزايش روابط با تأمینكنندگان و توسعه روابط مشاركتي و پايدار با آنها براي كاهش هزينهها و افزايش انعطافپذيري در برابر تغييرات بازار ضروري است. در اين راستا برخي از شركتهاي بزرگ نرمافزاري جهان با ارائه راهحلهاي جامع و مؤثر به نام «مديريت روابط تأمینكنندگان» در اين زمينه بهبودهايي چشمگيري را ایجاد کرده اند. البته پديد آمدن چنين سيستمهايي بواسطه افزايش وابستگي به پيمانكاران و تأمینكنندگان در سازمانها بوده است. براي افزايش سود، شركتها بايد بتوانند در حداقل زمان ممكن، تأمینكننده مناسب را انتخاب نمايند، رابطه استراتژيك را با تأمینكنندگان افزايش دهند و به صورت مؤثر با آنها در تعامل باشند. سيستمهاي مديريت روابط تأمینكنندگان ساپ ابزارهايي را ارائه ميكنند كه بواسطه آن ميتوان روابط تعاملي، گسترده و استراتژيكي را با تأمینكنندگان توسعه داد. اين سيستمها فرآيند تداركات و تأمین استراتژيك درون سازمانها و بين چند سازمان را مديريت مينمايند. تجربه نشان داده است كه شركتها و سازمانهايي موفق هستند كه روابط مستحكم و پايداري را با تأمین كنندگان خود برقرار نمايند. راهکار ارتباط با مشتری " SRM "ساپ با ارائه برنامه ها و گزارشات ذیل به تسریع این مهم پرداخته است.
- ارسال سفارشات اتوماتیک به تامین کننده
- ثبت اسناد مالی اتوماتیک برای تامین کننده
- برنامه پرداخت اتوماتیک به تامین کننده
- برنامه زمان بندی تحویل وارده انبار
- رد گیری ارسال سفارشات از تامین کننده